Tajne disanja

Uticaj na fizičko, mentalno i duhovno

Svi znamo da su tri važne funkcije između čoveka i okoline jelo, piće i disanje. Hrana predstavlja deo našeg mineralnog, biljnog i životinjskog okruženja, naše geografske i biološke sredine, a izbor i način uzimanja hrane je način skladnog prilagođavanja toj okolini. Pijenje je, takođe, način prilagođavanja postizanjem jedinstva s tečnim delom sveta. Ispravnim pijenjem usklađujemo se s tom okolinom: okeanima, morima, rekama, kišom, vlagom u zemlji i vazduhu.
Na isti način, disanje je razmena između nas i atmosfere. Ispravan način disanja je bitan za zdravlje i sreću, kao i za univerzalno razumevanje i svest. Disanje je skladno smenjivanje šireće funkcije (jin) i skupljajuće funkcije (jang).
Ali, disanjem nisu usklađeni samo disajni organi (none, bronhijalne šupljine i pluća) već i cirkulatorni organi i njihove funkcije. I nervni sistem je blisko povezan s funkcijama disanja. Uopšteno rečeno, aktivniji rad svih sistema ubrzava disanje, i obrnuto – ubrzanije disanje ubrzava rad naših telesnih sistema i organa. Shodno tome, spore i neaktivne funkcije rezultiraju sporim i neaktivnim disanjem, i obrnuto. Prema tome, naša kontrola disanja, zapremina pri udisanju i izdisanju, trajanje udaha i izdaha, kao i brzina disanja imaju različite efekte na probavne, cirkulatorne, nervne i sisteme za izlučivanje. Sve to zajedno utiče na psihičko i duhovno stanje i tako menja vrstu, obim, smer i dimenziju slika i misli.
Glavni primeri različitih načina disanja i njihovi doprinosi na naše fizičko, mentalno i duhovno stanje:

disanjeI.  Brzina  disanja

Sporije disanje (više jin dejstvo)
  1. Telesni metabolizam, otkucaji srca, cirkulacija krvi i drugih telesnih tečnosti, se usporava. Telesna temperatura se lagano spušta.
  2. Mentalno, stvara se mirnije i spokojnije stanje, uz jasnije razmišljanje i objektivno razmišljanje, kao i senzitivnije reagovanje na okolinu.
  3. Duhovno, razvija se šira percepcija, dublji uvid i put prema univerzalnijoj svesti.
Brže disanje (više jang dejstvo)
  1. Telesno, rezultira bržim metabolizmom različitih telesnih funkcija. Ubrzavaju se puls, cirkulacija krvi i drugih telesnih tečnosti. Telesna temperatura raste.
  2. Mentalno, dolazi do nestabilnijeg i pobuđenijeg stanja, uz istovremene emocionalne promene. Stav postaje napadački ili odbrambeni.
  3. Duhovno, razvija se subjektivnije i egocentričnije posmatranje i procenjivanje okoline, s većom koncentracijom na delove umesto na celinu i univerzalnu svest.

 

II. Dubina disanja

Plitko disanje (više jin dejstvo)
  1. Telesno, stvara pasivniji metabolizam i lošu koordinaciju i nesklad između različitih telesnih funkcija. Telesna temperatura nepravilno se menja.
  2. Mentalno, javlja se tendencija ka teskobi, nestabilnosti, frustraciji i nezadovoljstvu, što često izaziva pojavu straha.
  3. Duhovno, razvija se tendencija ka površnoj percepciji, čestim promenama u procenjivanju, praćenih gubitkom poverenja, nedostatkom hrabrosti, kao i gubitkom pamćenja i vizije budućnosti.
Dublje disanje (više jang dejstvo)
  1. Telesno, stvara dublji i aktivniji metabolizam, kao i sklad sistema i organa. Telesna temperatura je stabilna.
  2. Mentalno, proizvodi veće zadovoljstvo, emocionalnu stabilnost, čvršće poverenje i održavanje stabilnog i doslednog izražavanja.
  3. Duhovno, razvija se misaonost i nepromenljiva vera i tendencija ka sveobuhvatnosti i prijatnijoj naravi.

III.  Dužina disanja

Duže disanje (više jin dejstvo)
  1. Telesno, prizvodi bolju koordinaciju metabolizma različitih funkcija. Telesna temperatura je stabilna i aktivnosti organa i žlezda se usporavaju.
  2. Mentalno, razvija se osećaj mira i zadovoljstva. Takođe, dolazi do veće izdržljivosti, strpljenja, manjeg emocionalnog uzbuđenja i razdražljivosti.
  3. Duhovno, razvija se objektivnija i šira percepcija, kao i dublje razumevanje. Prethodna sećanja i vizije budućnosti se proširuju.
Kraće disanje (više jang dejstvo)
  1. Telesno, ima tendenciju stvaranja bržeg i nepravilnijeg metabolizma. Telesna temperatura lagano raste.
  2. Mentalno, stvaraju se češće promene slika i misli, kao i češće promene mišljenja. Pojačava se nestrpljivost, manja izdržljivost i naprasit temperament.
  3. Duhovno, razvija se nesklad sa okolinom. Razvijaju se osećanja sukobljenosti i protivljenja, uz porast ograničavajućeg (isključivost) i ličnog pogleda.
Prema navedenim činjenicama, preporučljivo je da se održava sporije, dublje i duže disanje. Takvo disanje može automatski da se razvije makrobiotičkim načinom ishrane i većom količinom biljne harane, pretežno integralnih žitarica i dopunskog kopnenog i morskog povrća, uz izbegavanje raznih vrsta mesa i mlečnih proizvoda. Pijenje većih količina tečnosti i upotreba šećera proizvodi brže, pliće i kraće disanje. Obilna ishrana takođe izaziva ubrzano disanje, čineći ga plićim i kraćim.

Post Comment